lørdag 6. november 2010

Dåpskaken til Joachim


Sjokoladekaken er delt i 3 deler. Over her ser dere vaniljekrem og ferske bringebær. Bilde under er del nr 2, vanilla icing med kakao og sjokoladebiter.
Under her er kaken dekt med vanilla icing. den er skjært sånn at den skal se ut som en hjertepute.

Ferdig resultat. MMF farget blå. Hvit royal icing( stivpisket eggehvite, melis og sitron).


Oppskrift på sjokoladebunn fra damms store bakebok.

-1/4 dl kakao
-1 og 3/4 dl sukker
-3 dl melk

kok opp dette og la d avkjøles.

-200 g margarin eller smør
-1/2 ss vaniljesukker
-3 egg
- 2,5 dl sukker
-5 dl hvetemel
-1 ts bakepulver


rør rompemperert fett, sukker og vaniljesukker. Tilsett eggene ett om gangen. Bland bakepulver i melet. Vend melblanding og sjokoladeblanding i eggedosisen vekselvis. Vær sikker på at hele sjokoladeblandingen er utblandet, den kan ofte samles i lommer. Smør formen. Hell røren i formen.


Stek kaken på nederste rille på 175 grader i 50-60 min.

Tror jeg brukte rundform på 24 cm. bør romme ca 2 liter står d i oppskriften.Blir saftig og høy, og jan deles i 3 deler.
Vanilla icing. fra Lenes Kakeblogg
4 ss mel
3 1/2 dl melk....dette kokes opp...rør godt til det blir tykt...ha det i en bolle og avkjøl til 37 gr.

3 1/2 dl smør...bruker mellom 250 g og 300 g jeg da hehe
3 1 /2 dl melis 1 1/2 ts vaniljesukker...

Fremgangsmåte

Miks smør hvitt så ha i melis...litt etter litt...samt vaniljesukker....til slutt har du i melk og melpuddingen ( puddingen MÅ være avkjølt hvis ikke skiller icingen seg)

Miks i 3-4 min. Brukr gjerne stavmikseren her for å forsikre deg om at det ikke finnes klumper i den.

ha i 1 dl kakao for sjokoladesmak. Det har jeg gjort på denne kakens andre del.

MMF(marshmellowsfondant) fra Lenes Kakeblogg
man kan godt bruke vann og marshmellows i en kjele hvis man ikke har mikro!
200 gram marshmellows
2 ss vann
2 ss matfett(smeltet)
ca. 500 gram melis

Ha vann og marshmellows i en stor bolle og sett det i mikro ca 1.5 - 2 min til det puffer opp. Ta det ut og ha matfettet (og farge hvis man ønsker det) og rør godt . Ha i melisen litt av gangen og rør godt.( bruker mikseren så lenge den orker å dra, så helles det ut på et bake underlag og man knar/elter inn resten av melisen og den er ferdig til bruk.)

Denne mengden passer til en normalt stor kake og litt blomster.

Denne holder lenge i plastpose e.l i kjøleskap. Når du har hatt den i kjøleskap må du ta den ut litt før du skal bruke den, og elte den litt før du kjevler!
Jeg bruker mel (ikke melis) når jeg elter ut, den kan være litt klebrig.

4 kommentarer:

  1. Så flink du e, Marielle!! :)

    SvarSlett
  2. Kjempeflott kake. Glede mæ te å sjå den du ska lag for oss. :)

    SvarSlett
  3. så fin :) stekte du den i rundform å skjærte ut hjerte selv? lyst til å prøve å lage denne..

    SvarSlett
  4. takk :) nei, jeg bruker en hjerteform:) du får kjøpt på jernia, elr diverse nettsider som cacas.no og kakeboksen.no
    lykke til :)

    SvarSlett